Постійна комісія обговорила питання пониження ступенів малокомплектних шкіл району

 

 

   9 листопада відбулось засідання постійної комісій районної ради з питань освіти, культури, засобів масової інформації, молоді і спорту, яке провела голова комісії Ольга Ковальська.
   У засіданні комісії взяли участь заступник голови районної ради Майя Фариба, голова районної державної адміністрації Олег Недогода, начальник відділу освіти РДА Тетяна Ганжала, головний бухгалтер централізованої бухгалтерії відділу освіти Марія Возна, тимчасово виконуючий обов’язки начальника фінансового управління РДА Олег Кошовий, завідувач комунальної установи «Монастирищенський районний методичний кабінет» Неля Залозна, голова районної організацій профспілки працівників освіти Ніна Завертана, директори шкіл району та сільські голови місцевих рад.
На порядок денний комісії виносились такі питання:
1. Про пониження ступеня Бачкуринського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Монастирищенської районної ради Черкаської області
2. Про пониження ступеня Лукашівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Монастирищенської районної ради Черкаської області
3. Про пониження ступеня Попуднянського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Монастирищенської районної ради Черкаської області
4. Про пониження ступеня Сарнівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Монастирищенської районної ради Черкаської області
5. Про пониження ступеня Терлицького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Монастирищенської районної ради Черкаської області
6. Про пониження ступеня Халаїдівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІступенів Монастирищенської районної ради Черкаської області
7. Про пониження ступеня Шабастівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Монастирищенської районної ради Черкаської області
8. Про пониження ступеня Долинківського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Монастирищенської районної ради Черкаської області
9. Про пониження ступеня Петрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Монастирищенської районної ради Черкаської області.
   Із інформацією про необхідність пониження ступенів окремих закладів освіти району виступила начальник відділу освіти РДА Тетяна Ганжала, яка зазначила, що на засіданні колегії Монастирищенської районної державної адміністрації 31.10.2018 було розглянуто питання пониження ступенів деяких шкіл району і прийнято відповідне рішення.
   Тетяна Степанівна звернула увагу присутніх на те, що дана необхідність обумовлена тим, що з кожним роком кількість учнів по школах зменшується, а найважливішим завданням галузі освіти є гарантування кожній дитині рівного доступу до якісної освіти, економічних і соціальних гарантій для професійної самореалізації педагогічних працівників, розвитку матеріально-технічної бази закладів освіти, надання високоякісних освітніх послуг, що можливо забезпечити тільки за умови належного фінансування, матеріально-технічного, висококваліфікованого кадрового забезпечення.
    Відділом освіти було проведено детальний аналіз, який включає усі складові освітнього процесу в району, в тому числі: вартість утримання одного учня в закладі освіти, розташування закладів відносно місця проживання учнів, можливості транспортної системи та автобусного забезпечення, демографічної ситуації з прогнозуванням дитячого контингенту на наступні 5 років, рівня забезпеченості педагогічними кадрами, відповідності оснащення освітніх закладів сучасним вимогам, інформації про результативність та ефективність діяльності закладів освіти, можливостей використання матеріально-технічних, кадрових і фінансових ресурсів, підвищення ефективності освітнього процесу.
    Аналіз освітньої діяльності спонукає прийняти рішення про недоцільність функціонування окремих навчальних закладів, тому і виникла потреба оптимізації мережі закладів освіти району з урахуванням демографічних й економічних реалій. Мова йде про оптимізацію мережі, мета якої не перекрити дітям доступ до отримання знань, а, насамперед, у тому, щоб створити школярам належні умови для навчання. Досвід показує, що чим потужнішою і наповненою є школа, тим успішними є її випускники. Про яку соціалізацію дитини та здорову конкуренцію, яка є ефективним мотиватором розвитку, можна говорити, коли у класі по кілька дітей, а то й взагалі, індивідуальна форма навчання? Результати зовнішнього незалежного оцінювання доводять, що з 2012 року спостерігається погіршення результатів випускників малокомплектних шкіл. Окрім того, у школах з малою наповненістю класів часто один учитель викладає кілька предметів, відсутня повноцінна позакласна, спортивно-масова, виховна робота.
  Далі Тетяна Степанівна детально ознайомила присутніх із економічним аспектом у розрізі кожної школи, яка за проектом підлягає пониження у ступені. І зазначила, що відповідно до сучасних вимог щодо надання якісної освіти особливу увагу варто приділяти опорному, інноваційному закладу та закладам з великою наповнюваністю, які функціонують у нашому районі, а саме: оновити їх матеріально-технічну базу, провести не лише косметичний, а й капітальний ремонт приміщень, облаштувати сучасні кабінети, створити безперешкодний доступ до мережі Інтернет, забезпечити навчальним обладнанням, створити всі необхідні умови для розвитку здібностей учнів, чого неможливо зробити було раніше, так як за їх рахунок «витягувалися» малокомплектні школи. Проте, враховуючи нову формулу розподілу освітньої субвенції на 2018-2019 навчальний рік, розрахунки на заклад освіти будуть здійснюватися на кожного учня (вихованця) кожного закладу окремо.
   Варто зазначити, що засідання постійної комісії проходило в активному обговоренні винесених на розгляд питань порядку денного. Більшість директорів шкіл, ступінь яких передбачено понизити, сільські голови та меценати виступали проти такого пониження, аргументуючи тим, що школярам, особливо, випускникам, можливо, нелегко буде адаптуватися до нових колективів під час освітнього процесу, а ще треба буде рано вставати для поїздок автобусом у школи.
    Найбільше побоювання у директорів викликає можливий факт повного закриття шкіл, на що отримали відповідь головного бухгалтера централізованої бухгалтерії Марії Возної, яка зауважила, що відповідно до чинного законодавства, на утримання школярів у початковій школі виділятиметься державна освітня субвенція. Тому мова про закриття шкіл не ведеться. Крім того, Марія Іванівна надала вичерпні відповіді на низку питань, які стосуються фінансування закладів освіти, зауваживши, що питання пониження ступенів шкіл, яке винесено на розгляд постійної комісії, є не спонтанним: воно ретельно вивчалося, аналізувалося і є найбільш коректним. Якщо не провести вказаних змін, то після лютого місяця 2019 року не буде можливості виплачувати заробітну плату усім вчителям району, а з 1 вересня 2019 року ступені обговорюваних на сьогоднішньому засіданні шкіл треба буде понижувати не до ІІ, як пропонується, а до І, тобто, до початкової школи.
   Директори міських і селищної шкіл зауважили своїм колегам, що не слід боятися змін, тим більше, якщо ці зміни передбачають кращі умови для розвитку і навчання дітей, а ще зауважили, що відповідно до постулатів вікової психології, діти легше, ніж дорослі, адаптуються у нових умовах.
  Після проведеного обговорення за пропозицією голови райдержадміністрації Олега Недогоди постійна комісія прийняла рішення про необхідність проведення у міських та Цибулівській селищній школах заходу «День відкритих дверей», у ході якого батьки і школярі сільських закладів освіти матимуть змогу ознайомитися з навчально-виховним процесом відвідуваної школи. Це дасть можливість батькам і учням визначитись із вибором закладу загальної середньої освіти та прийняти рішення про продовження навчання дітей 10-11 класів в обраних закладах, починаючи з 1 січня 2019 року.
   На основі проведеного обговорення рекомендовано відділу освіти РДА, централізованій бухгалтерії спільно з директорами шкіл здійснити тарифікацію педагогічних працівників та надати пропозиції щодо підвезення шкільним автобусом учнів до закладів освіти та працевлаштування вчителів шкіл, які підлягають пониженню ступенів.
   Повторно розгляд даного питання відбудеться через деякий час на засіданні постійної комісії, а згодом – на президії та сесії районної ради.
 
 

Виконавчий апарат районної ради

Повернутись